پرسپکتیو در عکاسی

چنانچه بخواهیم صداقت داشته باشیم، پرسپکتیو در عکاسی یک مسئله صدرصد پیچیده و گیج کننده میباشد.

از یک سمت، این مسئله به شما نشان خواهد داد که به چه شکل شما یک دنیایی سه بعدی را در یک برگه دو بعدی نشان بدهید. از سمت دیگر، مکانی که در زمان عکاسی قرار گرفته اید را نشان خواهد داد، پس، این مطلب از تمامی زاویه های ممکن به تحلیل پرسپکتیو در عکسبرداری خواهد پردخت. صردصد هدف از پرسپکتیو در عکسبرداری چه میباشد؟ آیا آنقدر با اهمیت است؟ برای داشتن اطلاعات دقیق تر درباره پرسپکتیو در عکسبرداری، ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید!

پرسپکتیو در عکاسی دو حوزه را تعریف خواهد کرد. که عبارتند از:

  • ارتباط فضایی میان شئی های داخل یک عکس. پرسپکتیو سبب خواهد شد که یک تصویر دو بعدی مانند یک صحنه‌ی سه بعدی به نظر بیایید. و نیز علت کارایی بسیار عالی از تکنیک‌های قاب بندی هم همین میباشد.
  • دیدگاه ما یا قرارگیری صفحه فیلم / حسگر نسبت به سوژه.

    به خاطر بسپارید، یک تصویر، سه بعدی نمیباشد. این تنها نمایشی از یک دنیایی سه بعدی میباشد.

    درست مثل این که ما از تاری حرکت برای ایجاد حس حرکت استفاده می‌کنیم، از پرسپکتیو نیز برای ایجاد حس عمق استفاده می‌کنیم. به همین دلیل پرسپکتیو در عکاسی بسیار مهم است.

  • پرسپکتیو از دیدگاه فیزیکی

    عوامل بسیار زیادی موچود میباش که میشود برای عوض کردن پرسپکتیو یک عکس انجام بدهید. با حرکت دادن دوربین میشود دید عالی تری نسبت به سطوح چشم معمول خود بدست بیاورید.

    عادت کردن به عکس گرفتن از هر صحنه از سطح چشم آسان است. شما متوجه چیزی می‌شوید که توجه شما را جلب می‌کند و می‌خواهید لحظه ای زودگذر را ثبت کنید.

    اما اگر می خواهید عکس‌های تاثیرگذاری ثبت کنید، باید جابجا شوید.

     

به چپ و راست حرکت کنید

هنگامی با صحنه ای روبرو میشوید، نخستین تصویری که به ذهن شما خطور میکند ثبت نکنید. یک متر به چپ یا راست حرکت کرده تا یک نقطه نگاه عالی تری را جستجو بکنید.

حتی حرکت کردن به مقدار یک قدم هم ممکن است تأثیر زیادی در تصاویر شما داشته باشد. چنانچه متراژ کمی را حرکت بکنید، پس زمینه تغییر زیادی نخواهد کرد. ولی پیش زمینه تغییر خواهد کرد. هر مقدار پیش زمینه نزدیک شده باشد، تأثیر حرکت شما زیادتر خواهد شد.

امکان دارد متوجه بشوید که قادر میباشید یک کوه را به شکل طبیعی درون قابی از درختان قرار بهید. این ممکن است برترین تصویری باشد که ثبت کرده اید. دست کم، شما دیدگاه دیگری را تستمیکنید کرده‌اید و تأثیری که ممکن است داشته باشد را مشاهده کرده اید.

چنانچه برای ثبت مورد بخصوصی به مسافرت رفته اید، می بایست از زمان خود به شکل عالی بهره برداری بکنید. در پیرامون سازه قدم زنان حرکت کنید و از مکان های متفاوت جانبی از آن عکس بکنید. امکان دارد متوجه این موضوع شده باشید که ایده با هر حرکت تغییر خواهد کرد.

به بالا و پایین حرکت داشته باشید

مکان خودتان یا ارتفاع دوربین را تغییر بدهید. از این راه میشود نظرات مهیج و بروزتری پیدا بکنید.

فکر کنید در موقعیت عکسبرداری از یک خیابان میباشید. تصمیم دارید که از زوایایی دید یک سگ با قد کوتاه عکسبرداری بکنید. به این ترتیب میشود با دید صدرصد متفاوت‌تری به جان بنگرید.

اکثریت ما لحظه به لحظه خیابان را از یک نگاه بدون حرکت نگاه می اندازیم. ولی چنانچه موقعیت عمودی خود را عوض کنید میشود از یک صحنه‌ی روزمره تصویرهای با کیفیتی ثبت بکنید.

کوشش برای در اختیار داشتن یک پرسپکتیو بالاتر، دید کاملا متغییری از یک وسیله به شما خواهد داد. چنانچه تصمیم دارید از سطح خیابان از یک ساختمان عکسبرداری بکنید، صرفا سطح کوچکی از آن را ثبت خواهید کرد.

میشود دوربین خود را به طرف بالا ببرید (ما در پاراگراف بعدی این موضوع را مورد بحث قرار خواهیم داد) ولی این سبب انحراف پرسپکتیو خواهد شد.

تلاش بکنید در قسمت مخالف خیابان و در یک ارتفاع سرپا بایستید. به این ترتیب میشود از روبرو و بدون اعوجاج از ساختمان عکاسی کنید.

زوایایی خود را عوض کنید

تغییر زاویه به شما این قابلیت را خواهد داد تا جهان را از بعد دیگری تماشا بکنید.

همه ی جزئیات مهیج ساختمان در قسمت طبقه اول قرار گرفته اند. تا وقتی که پشت هم صرفا جلوی خود را مشاهده بکنید. این جزئیات را نخواهید دید. پایین نگاه کردن هم این تاثیر را خواهد داشت. به این خاطر عکسبرداری هوایی طرفدار بسیاری خواهد داشت چرا که این تصویرها چیز بروز و جالبی را به شما ارائه خواهد داد.

تقریباً به هیچ عنوان نمیشود جهان را همواره از یک موقعیت بالا نگاه بکنیم. نگاه به سمت پایین، به ما نمای جدید و چشم انداز جدیدی خواهد بخشید. لزوما لازم نمیباشد از پرسپکتیو دید پرنده بهره برداری بکنید بلکه هرچیزی که بالاتر از سطوح دید معمول ما باشد کافی میباشد.

متوجه خواهید شد که می‌توانید اندازه سوژه را دستکاری کنید و درک آنها را دشوار کنید. با این کار می‌توانید ذهن‌های قدرتمند و در عین حال قابل تأثیر ما را گیج کنید.

اعوجاج پرسپکتیو یک روش معمول برای درگیر کردن مغز انسان است. وقتی از یک ساختمان بلند از نزدیک عکاسی می‌کنید، این موضوع مشخص می‌شود.

در صورتی که فاصله‌ی قسمت بالای ساختمان با بخش پائینی آن زیاد باشد، باعث می‌شود تصور شود که قسمت بالایی در حال سقوط است.

پرسپکتیو از نقاط دید مفهومی

برای داشتن پرسپکتیو یا دیدگاه متفاوت، همواره نیاز نمیباشد خود را حرکت بدهید. شما توانایی آن را خواهید داشت تا از ایده‌های مفهومی هم بهره برداری بکنید.

تماشا کردن به صحنه و تصور تصویر پایانی روشی خوب برای پیدا کردن برترین پرسپکتیو میباشد. می‌توانید ذهن تماشاگر را فریب بدهید تا یک صحنه را به روشی خاص ببیند.

برای خلق منظره های متفاوت از فاصله بهره برداری بکنید

در این مود، فاصله زیادتر یک ایده مفهومی میباشد تا یک ایده فیزیکی. ما درباره فواصل میان شما و شخصیت که میبایست درباره آن فکر کنیم صحبت نخواهیم کرد.

به فواصل میان بک گراند و شخصیت هم نگاه بکنید. نزدیکترین سوژه به شما بزرگترین سوژه به نظر می آید.

ذهن ما فواصل را در مقام تفاوت میان پس‌زمینه و شخصیت یا پیش‌زمینه تصور خواهد کرد. زمانی که مشاهده میکنیم شئی مانع تماشای شئ دیگری خواهد شد، شئ اول نسبت به مورد دوم به بیننده نزدیکتر میباشد.

این مورد در مقام پرسپکتیو همپوشانی در عکسبرداری هم مشهور میباشد. چنانچه این همپوشانی تکرار بشود، تماشاگر احساسی از یک حقیقت سه بعدی پیدا خواهد کرد.

تلاش بکنید از یک صحنه، به عنوان نمونه از منظره شهر، در یک زوایایی از یک نقطه دید بالا عکسبرداری بکنید. به این ترتیب میشود دیدگاه تماشاگر را دستکاری کرد.

با پر کردن قاب، تماشاگر از نظر ابعاد هیچ مرجعی نخواهد داشت. این یک راه بینظیر برای به اشتباه افتادن و افزودن هیجان به یک صحنه میباشد.

برای حاصل هیجان انگیز از قانون های قاب بندی بهره برداری بکنید

برای خلق احساس عمق از قاب بندی در صحنه بهره برداری بکنید. خط های راهنما این عمل را به صورت عالی انجام خواهند داد. زمانی به یک عکس مینگرید، چشمهای ما حول صفحه‌ای دو بعدی خواهد چرخید.

با این حال، با مشاهده تصاویری که جشمان ما را به داخل خود خواهد کشاند، ما احساس عمق را تجربه خواهیم کرد.

کاربران فواصل را از راه زواییی همگرایی خط و صفحه قضاوت خواهد کرد. این «پرسپکتیو خطی» میباشد، شما توانایی ان را خواهید داشت تا آن را هم دستکاری بکنید.

زمانی که با فواصل بالا به خط های موازی مینگرید، این حس را به ما انتقال خواهد داد که در دوردست به هم خواهند رسید. این نقطه ملاقات، نقطه محو شدن (Vanishing Point) میباشد و ما حتی اگر قادر نباشیم آن را مشاهده بکنیم آن را حس خواهیم کرد.خط های ریلی راه آهن یک نمونه خوب از این مود میباشد.

خط های موازی همگرا یک توهم خلق خواهد کرد. این توهم مسافت یا عمق را در صحنه عکاسی نشان خواهد داد.

برای اضافه کردن تنوع، با لنزهای متفاوت را تست بکنید

لنزها روشی بینظیر برای عوض کردن دیدگاه از یک صحنه میباشند. لنزهای متفاوت می‌توانند به شما یاری برسانند تا توهم های پرسپکتیوی متفاوتی را خلق بکنید.

یک لنز تله فوتو علاقه مند میباشد شخصیت و پس زمینه را به هم نزدیک بکند. در حالی که لنزهای فوق عریض یا فیش آی سبب خواهند شد تا آن ها دورتر به نظر بیاییند.

این لنزهای زوایایی باز سبب خواهند شد جسم ها اطراف کناره‌های تصاویر هم کوچکتر به نظر بیاییند. آنها همچنین سبب خواهند شد افراد در مرکز خیلی بزرگتر از حقیقت به نظر برسند.

این لنزها همچنین سبب خواهند شد که همه ی خط های مستقیم خارج از محور لنز خمیده به نظر بیاییند. این می‌تواند درک شما از صحنه و عمق نمایش آن را عوض بکند.

اغلب مردم فکر می کنند که عوض شدن فواصل کانونی شما سبب تغییر پرسپکتیو خواهد شد. امکان دارد میزان نزدیک شدن شما به یک شخصیت را تغییر بدهد. ولی پرسپکتیو تغییر نخواهد کرد.

از پرسپکتیو اجباری برای خلق یک توهم بهره برداری بکنید

راه بعدی که چشم انداز ما از یک صحنه را تغییر خواهد داد از راه پرسپکتیو اجباری میباشد. این پرسپکتیو به اندازه حدودی شئی و شخصیت هایی که از آنها عکسبرداری می‌کنید اشاره خواهد داشت.

این فلسفه نیز دارای مسافت میباشد. ولی فواصل میان دو شخصیت با اهمیت در پیش زمینه و پس زمینه. مغز ما چنان هوشیار میباشد که مقدار بزرگی شئی ها را تشخیص خواهد داد. تمامی ما اندازه درخت، خانه یا ماشین را به خوبی درک میکنیم.

ولی چنانچه شخصی را به اندازه یک سازه مثل برج ایفل ببینیم چه خواهد شد؟ ما نمی‌توانیم بپذیریم که فرد حقیقتا به این بزرگی باشد.تلاش بکنید شئی ها را در فاصله های متفاوت جا گذاری بکنید. ولی این تصور را خلق بکنید که در یک خط میباشند. قطعاً چند تصویر غیر منطقی ایجاد خواهید کرد.

با ما همراه باشید

آموزش عکاسی از آسمان
بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *